Δημόσια στο διαδίκτυο οι πληροφορίες για το εάν ένα αυτοκίνητο είναι ανασφάλιστο
22 Δεκεμβρίου 2021
Του Χρήστου Γαβαλά
Παράλληλα, θα αναρτώνται οι πληροφορίες για το εάν το όχημα είναι κλεμμένο ή έχει τεθεί σε ακινησία αλλά και πρόσθετα στοιχεία σχετικά με τα χαρακτηριστικά του.
Μάλιστα, αυτές οι πληροφορίες θα παρέχονται δημόσια (open data) με βάση μόνο τον αριθμό κυκλοφορίας των οχημάτων, όπως είναι περασμένο στο μητρώο οχημάτων της ΑΑΔΕ.
Σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr) δημιουργείται ειδικός ιστότοπος, όπου παρέχονται αυτές οι δημόσιες πληροφορίες.
Τα ανασφάλιστα οχήματα, σύμφωνα με εκτιμήσεις ασφαλιστικών εταιρειών αποτελούν πραγματική απειλή για την κοινωνία, αφού σύμφωνα με εκπροσώπους του κλάδου, είναι η βασικότερη αιτία εγκατάλειψης του θύματος από τροχαίο, με προφανείς τραγικές συνέπειες.
Δεν είναι μάλιστα λίγες οι περιπτώσεις κατά τις οποίες, πολλοί οδηγοί ασφαλίζουν το όχημά τους για ένα, δύο ή τρεις μήνες κάθε φορά που επισύρεται η σχετική απειλή και μετά κυκλοφορούν και πάλι ανασφάλιστα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο πρόεδρος της Επιτροπής Αυτοκινήτων της ΕΑΕΕ, Δημήτρης Ζορμπάς, τα ανασφάλιστα οχήματα ανέρχονται στη χώρα σε πάνω από 555.000.
«Το 2020 έγιναν 643.718 έλεγχοι - ερωτήματα από την Τροχαία - Λιμεναρχείο - ΑΑΔΕ και δεν βρέθηκαν ασφαλισμένα 56.757 δηλαδή ποσοστό 8,82%. Αν λάβουμε υπόψιν μας τα ασφαλισθέντα οχήματα που ήταν το 2019 και ανέρχονταν σε 6.261.993 μονάδες, το 2020 κυμάνθηκαν σε 6.299.174 οχήματα τότε με βάση αυτό το ποσοστό προκύπτει μια εκτίμηση ανασφάλιστων οχημάτων 555.402 οχήματα. Για την επίλυση του θέματος γίνεται προσπάθεια ενοποίησης των μητρώων όλων των φορέων από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και επομένως ακριβής εντοπισμός των ανασφάλιστων οχημάτων και εφαρμογή των διατάξεων της Νομοθεσίας», έγραψε χαρακτηριστικά στο Facebook.
Τί συμβαίνει με τα πρόστιμα και τις ποινές σε περίπτωση ελέγχου;
Αναφορικά με το νόμο για τα ανασφάλιστα οχήματα, αυτός έχει τεθεί σε ισχύ από το Μάιο του 2014, με προβλέψεις για υψηλά πρόστιμα, τα οποία έως τώρα επιβάλλονται σε περίπτωση ελέγχου από την Τροχαία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα πρόστιμα αυτά δεν εξαιρούνται ούτε τα οχήματα που δεν κυκλοφορούν, καθώς εάν δεν έχουν κατατεθεί οι πινακίδες, υποχρεούνται να είναι ασφαλισμένα.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία όποιος οδηγός ΙΧ παραλάβει ειδοποιητήριο, πρέπει μέσα σε 8 ημέρες είτε να αποδείξει πως το όχημά του είναι ασφαλισμένο είτε να προχωρήσει στην ασφάλιση του οχήματός του και να πληρώσει το παράβολο των 250 ευρώ.
Εάν ο κάτοχος του αυτοκινήτου δεν συμμορφωθεί, ο νόμος προβλέπει την επιβολή νέου προστίμου 500 ευρώ σε συνδυασμό με τις διοικητικές και ποινικές κυρώσεις.
Οι διοικητικές κυρώσεις αφορούν σε αφαίρεση των πινακίδων, της άδειας ικανότητας του οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες.
Αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για δύο χρόνια σε περίπτωση ατυχήματος ή για τρία χρόνια σε περίπτωση υποτροπής.
Επίσης επιβάλλεται χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, βεβαιωθέντος με πράξη της Αστυνομικής Αρχής και εισπραττόμενο με τις οικείες διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε, 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και τα Φ.Δ.Χ., 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και των 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
Προβλέπονται δε και ποινικές κυρώσεις που περιλαμβάνουν φυλάκιση από 2 μήνες έως 1 χρόνο και χρηματική ποινή 3.000 ευρώ.