Online ασφαλίσεις: Απαιτήστε περισσότερα!
Αφορμή για το σημερινό άρθρο στάθηκαν οι πρόσφατες διαφημίσεις που έχουν κατακλύσει τα ΜΜΕ αλλά και το ίντερνετ για την απευθείας ασφάλιση χωρίς την διαμεσολάβηση του ασφαλιστικού συμβούλου. “Απαιτήστε περισσότερα” διαβάζουμε σε site γνωστού περιοδικού αυτοκίνησης που προβάλει την Anytime, ενώ “όταν πας direct κερδίζεις” μας πληροφορεί το διαφημιστικό της Demco. Πολύ σύντομα έχω την αίσθηση ότι θα δούμε και άλλες εταιρίες να προσπαθούν να περάσουν τέτοιου είδους μηνύματα στους ασφαλιζόμενους-καταναλωτές…
Και τι δεν έχουν δει τα μάτια μας μέχρι σήμερα!
Από κλάματα όταν έρχεται η ειδοποίηση των ασφαλίστρων, εκπαιδευτές σκύλων, Γιαπωνέζους νίντζα, μέχρι φλερτ που καταλήγουν άδοξα καθώς περνάει ο χορευτής με το “direct” καμάκι του και εσχάτως δώρο-εκτυπωτής για να εκτυπώσει ο πελάτης το συμβόλαιο μόνος του στο σπίτι…
Είμαι σχεδόν σίγουρος ότι σύντομα θα δούμε και με κάθε νέα ασφάλιση ένα σετ μαχαιροπήρουνα Solingen ή ένα σετ φλιτζανάκια του καφέ… Όπως φαίνεται μετά τα πρώτες απόπειρες να πείσουν τους καταναλωτές με το δέλεαρ των χαμηλών ασφαλίστρων, πέρασαν στο επόμενο στάδιο, αυτό της παροχής δώρων άσχετων φυσικά με το αντικείμενο της ασφάλισης (δώρων που σύμφωνα με τη νομοθεσία για να μην ξεχνιόμαστε…είναι παράνομα αλλά αυτή είναι μια άλλη ιστορία!)
Τι είναι όμως αυτή η νέα μόδα της direct ασφάλισης και πόσο πραγματικά ωφελεί τους ασφαλισμένους ; Πως γίνεται οι εταιρίες να δίνουν χαμηλότερα ασφάλιστρα από τα ίδια τους τα δίκτυα ; Δίνουν το ίδιο συμβόλαιο ; Δίνουν περισσότερα όπως θέλει να μας πείσει η γνωστή διαφήμιση ;
Με απλά λόγια και…σταράτα : Η direct ασφάλιση είναι η ύστατη προσπάθεια παραγκωνισμού του παγκοσμίως αναγνωρισμένου επαγγέλματος του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή. Όλα τα άλλα περί “πιο άμεσης εξυπηρέτησης”, “εναλλακτικού δικτύου” , “σύγχρονης τάσης” ή όπως αλλιώς θέλουν να το βαφτίσουν, είναι στάχτη στα μάτια του καταναλωτή και τίποτα άλλο. Και τα δωράκια και οι χαμηλότερες τιμές είναι ο μοναδικός τρόπος να πετύχουν τον στόχο τους αφού σε επίπεδο πραγματικής εναλλακτικής λύσης δεν έχουν να προτείνουν ούτε κατά διάνοια αυτά που προσφέρει ένας επαγγελματίας ασφαλιστικός σύμβουλος (ή πράκτορας, ή μεσίτης).
Αν δούμε ένα ένα τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούνται και σκεφτούμε με απλή λογική θα καταλάβουμε τι ακριβώς συμβαίνει :
1.Μιλούν για “άμεση και επιτόπου εξυπηρέτηση” λες και ανακάλυψαν τώρα την περίφημη …”φροντίδα ατυχήματος” που έχουν όλες οι ασφαλιστικές εταιρίες εδώ και χρόνια.
2.Μιλούν για “άμεση εκτύπωση” συμβολαίου και δωρεάν αποστολή στο χώρο σας, πρακτική που στις περισσότερες εταιρίες – και μέσω διαμεσολαβητών υπάρχει εδώ και χρόνια επίσης.
3.Διαφημίζουν την ανάγκη ύπαρξης των “εναλλακτικών δικτύων” (που φυσικά είναι καλό να υπάρχουν) αλλά διαπράττοντας ολέθριο σφάλμα να ανταγωνίζονται το ίδιο τους το δίκτυο συνεργατών, δίνοντας χαμηλότερη τιμή για (παρέχοντας λιγότερες καλύψεις) και φυσικά καμία παροχή εξυπηρέτησης από ασφαλιστικό σύμβουλο – χωρίς φυσικά να το αναφέρουν!
4.Μας μιλάνε για “σύγχρονη τάση” και ότι όταν πας “direct κερδίζεις” και διάφορα τέτοια…συμπαθητικά σλόγκαν. Για να δούμε λοιπόν κερδίζεις όταν πας direct στην ασφάλιση…ή χάνεις ;
Πράγματι η αγορά προϊόντων μέσω ίντερνετ πολλές φορές αποφέρει κέρδος στον καταναλωτή… Είναι πολύ συχνό το φαινόμενο μία συσκευή να την βρείτε πολύ πιο φθηνά αν την παραγγείλετε μέσω του ίντερνετ. Τι συμβαίνει όμως με τις υπηρεσίες ; Και τελικά η ασφάλιση αυτοκινήτου είναι προϊόν (όπως πολύ εύκολα θέλουν να μας κάνουν να πιστέψουμε) ή υπηρεσία ;
Για να πάμε…direct στο “ζουμί” της υπόθεσης…Σε τι χρειάζεται ένας ασφαλιστικός σύμβουλος όταν μπορώ να ασφαλιστώ μέσω ίντερνετ και να πάρω και δώρο…έναν εκτυπωτή ;
Ας δούμε λοιπόν τι είναι αυτός ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής : Είναι ένα φυσικό πρόσωπο ή εταιρία, που έχει καθήκον του να ερευνά την ασφαλιστική αγορά και να προτείνει στον πελάτη του την καλύτερη δυνατή λύση (όχι μόνο σε κόστος αλλά και σε όρους!). Εκ των πραγμάτων ο επαγγελματίας ασφαλιστικός σύμβουλός είναι αντικειμενικός στις συμβουλές του γιατί τον ενδιαφέρει ο πελάτης να μείνει ευχαριστημένος και γιατί δεν κρατάει την σημαία καμιάς ασφαλιστικής εταιρίας (εκτός εξαιρέσεων βεβαίως αλλά εδώ αναφερόμαστε στην πλειοψηφία της αγοράς που είναι ανεξάρτητοι). Έτσι και οι συμβουλές που θα δώσει είναι αντικειμενικές και ο πελάτης θα βγει πραγματικά ωφελημένος. Είναι το πρόσωπο εκείνο που γνωρίζει το ασφαλιστήριο συμβόλαιο σας με τις καλύψεις και τις εξαιρέσεις του (τα …ψιλά γράμματα που δεν διαφημίζουν φυσικά οι ασφαλιστικές εταιρίες), είναι το πρόσωπο εκείνο που θα σας διευκολύνει στην πληρωμή των ασφαλίστρων– όσο μπορεί και όσο του επιτρέπουν οι εταιρίες φυσικά, είναι το πρόσωπο εκείνο που στην ανανέωση του συμβολαίου σας θα κάνει και πάλι έρευνα αγοράς αρκεί να το ζητήσετε, θα προσέξει το ασφαλιζόμενο κεφάλαιο να είναι σωστό, θα σας ενημερώσει για οποιαδήποτε νέα εξέλιξη που σας αφορά και είναι το πρόσωπο εκείνο εν τέλει που θα απευθυνθείτε αν σας τύχει κάποιο ατύχημα και που με τις γνώσεις του θα σας βοηθήσει να ξεπεράσετε τα όποια προβλήματα με τα συνεργεία, τους πραγματογνώμονες και τις ασφαλιστικές εταιρίες. Είναι ο “δικός σας” άνθρωπος που θα διαπραγματευτεί με την εταιρία αν χρειαστεί για την αποζημίωση σας, αλλά και θα σας γλυτώσει από πολλά προβλήματα που χρειάζονται εξειδικευμένες γνώσεις για να λυθούν. Όσον αφορά τα νομικά ζητήματα, ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής περνάει από σεμινάριο τουλάχιστον 100 ωρών και δίνει εξετάσεις ενώπιον επιτροπής, ελέγχεται κάθε 3 χρόνια και πρέπει να έχει λευκό ποινικό μητρώο, καμία καταδίκη για οικονομικές υποθέσεις και ασφαλιστήριο συμβόλαιο για λάθη και παραλείψεις του μέχρι 1.500.000 € ανά έτος!
Προσωπικά δεν γνωρίζω κανένα άλλο επάγγελμα να ελέγχεται τόσο εξονυχιστικά! Εκτός των άλλων, διατηρεί επαγγελματική έδρα (ξεχωριστή από το σπίτι για τους πράκτορες και μεσίτες) κάτι που σημαίνει ότι γνωρίζετε που θα τον βρείτε και μπορείτε να τον δείτε άμεσα ανά πάσα στιγμή για τις υποθέσεις σας. Και πάμε τώρα στις direct ασφαλίσεις !
Τι αγοράζετε πραγματικά με μια direct ασφάλιση ; Στη θέση του επαγγελματία που αναφέραμε παραπάνω, παίρνετε…ένα κουτί…(και ένα δώρο φυσικά μην το ξεχνάμε!) και παίρνετε και μια υπόσχεση ότι θα είναι δίπλα σας ότι κι αν τύχει με “συμβουλές, βοήθεια κτλ). Ποιος τα παρέχει όλα αυτά ; Μα …φυσικά ο υπάλληλος της τάδε ασφαλιστικής που δεν έχει ούτε πιστοποίηση, ούτε ελέγχεται για τις γνώσεις του, ούτε ελέγχεται για το ποινικό του μητρώο, ούτε για τις οικονομικές του δοσοληψίες και ούτε είναι ασφαλισμένος ο ίδιος για λάθη και παραλείψεις του! Και πάνω από όλα δεν είναι αντικειμενικός στις συμβουλές του γιατί πληρώνεται από την ασφαλιστική και έχει υποχρέωση να εξυπηρετήσει τα δικά της συμφέροντα! Αν λοιπόν εμπλακείτε σε ένα ατύχημα (το οποίο μπορεί να είναι από μικροζημιά μέχρι και σοβαρό με τραυματισμούς) θα θέλατε να σας βοηθήσει κάποιος ειδικός με γνώμονα το συμφέρον σας ή ο εκάστοτε οδηγός της οδικής βοήθειας – τραπεζικός – τηλεφωνήτρια ;
Βλέπουμε λοιπόν ότι η ασφάλιση πέραν της απλούστατης συμπλήρωσης ενός εντύπου και της εκτύπωσης στον νέο (καλορίζικος!) εκτυπωτή έχει και μερικές ακόμη…δεκάδες παραμέτρους για να μπορεί να λειτουργήσει σωστά…πρέπει αυτός που έχετε απέναντι σας να γνωρίζει τους όρους, να γνωρίζει τις εξαιρέσεις, τις προϋποθέσεις, την συνήθη πρακτική, τον τρόπο να ξεπερνάει προβλήματα για λογαριασμό σας και πάνω από όλα…την θέληση να σας βοηθήσει…
Ρωτήστε μια οποιαδήποτε τηλεφωνήτρια σε μια οποιαδήποτε direct ασφαλιστική τι πρέπει να κάνετε σε περίπτωση που σας χτυπήσει ένα αυτοκίνητο και δεν σταματήσει και τι μπορεί να κάνει για εσάς μετά από αυτό…ρωτήστε την τι να κάνετε σε περίπτωση που ο άλλος σταμάτησε μεν αλλά δεν έχει δίπλωμα…ρωτήστε την τι είναι το “ασφάλισμα” και σε τι διαφέρει από το “ασφάλιστρο”, ρωτήστε για την υπερασφάλιση και την υπασφάλιση, το επασφάλιστρο και πότε πρέπει να υπάρχει και πότε όχι σε ένα ασφαλιστήριο, ρωτήστε την αν στην κάλυψη της μικτής καλύπτουν την κακόβουλη πράξη (χάραγμα ή χτύπημα εσκεμμένο), ρωτήστε την για τα ψιλά γράμματα που βλέπετε ή δεν βλέπετε καλά στο συμβόλαιο σας και …απολαύστε τις απαντήσεις ! Δοκιμάστε να ρωτήσετε έναν “direct” τραπεζικό υπάλληλο πως πρέπει να ασφαλίσετε σωστά την κατοικία σας και τι πρέπει να προσέξετε και θα σας κοιτάξει με απορημένο βλέμμα, αφού και οι ίδιοι παραδέχονται ότι η εκπαίδευση τους ξεκινάει και σταματάει στην τιμολόγηση μιας προσφοράς και τίποτα άλλο…
Καλά όλα αυτά αλλά γιατί η anytime είναι τόσο φθηνή ; Θα ρωτήσει κάποιος. Καταρχήν το ασφάλιστρο που διαφημίζει είναι για συγκεκριμένο όχημα 10 ετών χωρίς ζημία, με 1000 κυβικά – τα ψιλά γράμματα που περνάνε γρήγορα από κάτω το αναφέρουν! (άρα το ασφάλιστρο που διαφημίζει είναι το “από” και διαφοροποιείται ανάλογα με τα κυβικά, τις ζημίες κτλ.
Δεύτερον δίνει ένα ασφαλιστήριο χωρίς μία από τις πιο σημαντικές καλύψεις που υπάρχουν : την νομική προστασία. Τι είναι η νομική προστασία ; Είναι η κάλυψη-παροχή δικηγόρου χωρίς να επιβαρυνθεί ο πελάτης αν εμπλακεί σε ατύχημα στο οποίο δεν θα αποζημιωθεί για οποιοδήποτε λόγο και επιθυμεί να ασκήσει αγωγή στον υπαίτιο του ατυχήματος. Επίσης η κάλυψη παρέχει δικηγόρο και για την περίπτωση υπεράσπισης σε ποινικό δικαστήριο ή και προσφυγής σε διοικητικές αρχές για αφαίρεση άδειας, διπλώματος κτλ. Τέλος καλύπτει τις δικαστικές δαπάνες σε περίπτωση που το αποτέλεσμα της δίκης είναι αρνητικό. Πόσο κοστίζει ένας δικηγόρος αν δεν έχει κάποιος την κάλυψη της νομικής προστασίας ; Γύρω στο 20% της συνολικής αμοιβής με ελάχιστο τα 200 ευρώ– χώρια τα παράβολα και τυχόν δικαστικές δαπάνες. Και μην πείτε ότι είναι σπάνιο να χρειαστείτε δικηγόρο όταν τα ανασφάλιστα οχήματα στην Ελλάδα έχουν ξεπεράσει το 1.500.000… Στις καλύψεις που επίσης απουσιάζουν είναι και η αυτή του προσωπικού ατυχήματος οδηγού η οποία αποζημιώνει τον ασφαλισμένο για σοβαρό τραυματισμό άσχετα με την ευθύνη ενός ατυχήματος.
Τρίτον και πιο σημαντικό από όλα : Το φθηνό ασφάλιστρο αφορά σε ένα συμβόλαιο που δεν δικαιούστε καμία βοήθεια από επαγγελματία ασφαλιστικό σύμβουλο! (και φυσικά δεν το αναφέρουν…) Σε περίπτωση επέλευσης της ασφαλιστικής περίπτωσης λοιπόν, θα λάβετε συμβουλές από μια τηλεφωνήτρια στην Αθήνα, ή από έναν οδηγό οδικής βοήθειας. Επίσης μπορείτε να μιλήσετε και με τον υπάλληλο του τμήματος ζημιών σε 2ο χρόνο (ο οποίος όπως αναφέραμε πιο πάνω εκπροσωπεί τα συμφέροντα της ασφαλιστικής εταιρίας που εργάζεται!) Καμία βοήθεια λοιπόν από ασφαλιστικό σύμβουλο και δικηγόρο!
Αυτό φανταζόσασταν όταν ασφαλίζατε το αυτοκίνητο σας ; Αν ναι τώρα μπορείτε να πάρετε…το κουτί!
Με την ίδια λογική που θα επιλέγατε να κάνετε μόνοι σας την φορολογική δήλωση για να γλυτώσετε (;) την αμοιβή του λογιστή… ή στην περίπτωση που χρειαζόταν να παραστείτε σε κάποιο δικαστήριο θα πηγαίνατε (;) χωρίς δικηγόρο – (είναι το ίδιο άραγε και χωρίς αυτόν;)
Δεν υπάρχει σύγκριση στην ποιότητα των υπηρεσιών μεταξύ των δύο επιλογών…Και δεν το λέμε εμείς αυτό…το λένε οι χιλιάδες πελάτες μας ασφαλισμένοι που έχουν αποζημιωθεί σωστά όλα αυτά τα χρόνια, το λένε καθημερινά οι πελάτες που εμπλέκονται σε κάποιο ατύχημα και βλέπουν τι κάνουμε για αυτούς.. Ναι το κουτί είναι πιο φθηνό…αλλά…το φθηνό συνήθως καταλήγει να είναι πιο ακριβό.
Ναι οι καιροί είναι δύσκολοι…αλλά…στους δύσκολους αυτούς καιρούς αν μας τύχει κάτι…ποιος θα ενδιαφερθεί; …
Ναι πρέπει να μειώσουμε τα έξοδα μας..αλλά μήπως σε συνεργασία με τον ασφαλιστή μας μπορούμε και πάλι να το κάνουμε (αλλάζοντας εταιρία, μειώνοντας τα κεφάλαια, αφαιρώντας καλύψεις…)
“Καιρός να απαιτήσετε περισσότερα” έλεγε η διαφήμιση της anytime στο autotriti…και εμείς λέμε… αυτό ακριβώς!
Απαιτήστε περισσότερα από την ασφάλιση σας, αναζητήστε τον επαγγελματία ασφαλιστικό σύμβουλο και όχι μόνο…το κουτί!!!
Γιατί η ασφάλιση είναι υπηρεσία και μάλιστα πολύτιμη, δεν είναι προϊόν.
Γιατί θέλετε όχι μόνο να πληρώνετε ασφάλιστρα αλλά και να είστε σωστά ασφαλισμένοι !
Γιατί πάνω από όλα είναι ο άνθρωπος και καμία “προσφορά” και κανένα “δώρο” δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ανθρώπινη επαφή και το ενδιαφέρον.
Εσείς τι θα προτιμήσετε ;